Leerplaninformatie

Leerplan

Leerplan hoger beroepsonderwijs TV Medische Wetenschappen, eerste jaar HBO5, Provinciaal Onderwijs, http://www.pov.be/documenten/leerplannen/264.pdf

Zoals reeds aangegeven in de les beschik ik niet over een leerplannummer, vandaar dat ik de link naar het leerplan in kwestie toevoeg.

Leerplandoelstellingen

Algemene doelstellingen:
Kennen
*      De leerling heeft inzicht in het gezond functioneren van de mens.
*      De leerling heeft kennis en inzicht in de ligging en bouw van de verschillende organen en stelsels in het menselijk lichaam.
*      De leerling moet de medische terminologie kennen.  
Kunnen
*      Literatuur raadplegen ter ondersteuning van eigen kennis.
Zijn
*      Zich bewust zijn van de noodzaak van de medische wetenschappen als basis van de
      verpleegaspecten.

Specifieke doelstellingen:
*      Kennis hebben van de ligging en de bouw van het hart
*      Kennis hebben van de ligging en de functie van verschillende soorten bloedvaten in het menselijk lichaam
*      Het doel van de bloedsomloop verduidelijken

Didactische wenken:
*      Anatomische atlassen
*      Wandplaten met afbeeldingen van anatomie en fysiologie.
*      Drie dimensionele modellen van lichaamsonderdelen. 


Inzetten van de blog/site in de les

Zoals reeds aangegeven in de welkomsttekst van de blog, dienen de studenten het onderdeel van het hart en de bloedvaten zelfstandig te verwerken.De leerstof die wordt aangeboden is voor de studenten nieuwe leerstof en door het maken van de blog heb ik getracht voor de studenten een krachtige leeromgeving te creĆ«ren, waarbij studenten zelf verantwoordelijk worden gesteld voor hun leerproces.Wanneer de studenten afstuderen als verpleegkundige betekent dit niet dat ze niet meer moeten leren. Het is belangrijk dat er blijvend bijscholingen worden gevolgd, dat ze in staat zijn op de hoogte te blijven van nieuwe inzichten en kennis rond elk aspect van het verplegen en dit op een grotendeels individuele basis. Het gebeurt dat door de werkgever een aanbod wordt aangereikt voor het volgen van deze bijscholingen, maar vaak dienen verpleegkundigen zelf op zoek te gaan naar bijscholingen die hen interesseren en waar ze op het werkveld mee gebaat zijn. Door het maken van deze blog, waarbij studenten zelfstandig de leerstof dienen te verwerken, hoop ik hen duidelijk te maken dat ze grotendeels zelf verantwoordelijk zijn voor het verwerven van kennis. 

Didactische werkvormen

De twee didactische werkvormen die het meest aan bod komen als de studenten gebruik maken van de blog zijn dus het zelfstandig leren en wanneer ze de oefeningen maken de leerspelen. 

Didactische principes

Bij het maken van de blog werd rekening gehouden met volgende principes:

  •       Activiteitsprincipe: door het maken van de oefeningen op de blog dienen studenten actief bezig te zijn. Hierdoor kunnen de studenten de geziene leerstof die ze hebben verworven actief verwerken.
  •     Belangstellingsprincipe: door het gebruik van een blog voor het verwerken en verwerven van de leerstof wordt de belangstelling van de studenten gewekt. Dit is een andere manier van leren dan ze gewoon zijn.
  •     Aanschouwelijkheidsprincipe: door het gebruik van diverse illustraties, een kort filmfragment en schematische weergaven wordt het voor de studenten aanschouwelijk gemaakt.
  •     Herhalingsprincipe: de oefeningen die zijn ingebed zorgen ervoor dat de studenten de geziene leerstof kunnen herhalen en inoefenen. Zo kunnen ze ook zelf nagaan of ze de opgestelde doelstellingen hebben bereikt.
  •     Beperkings- en geleidelijkheidsprincipe: de leerstof beperkt zich tot de ligging en de bouw van het hart, zonder dat hierbij wordt ingegaan op de werking. Verder wordt eerst het hart uitgelegd alvorens verder te gaan op de circulatie, zodat de studenten inzien waar de circulatie begint. Verder wordt de circulatie uitgelegd, zonder hierbij in te gaan op de bouw van de bloedvaten of de samenstelling van het bloed. Hierdoor wordt de leerstof beperkt en geleidelijk aan opgebouwd.